Türkiye’de ticari araç kullanımına dair yeni düzenlemeler gündemde. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nde yaptığı son değişiklikle, özellikle büyük otobüs gibi yolcu taşımacılığı yapan ticari araçlarda minimum yaş sınırı 26 olarak belirlendi. Bu düzenleme, yolcu güvenliğini artırmak ve direksiyon başında daha tecrübeli şoförlerin yer almasını sağlamak amacıyla devreye alındı.

Ticari araç şoförlüğünde yeni dönem

Hollanda'da erken seçim tarihi belli oldu
Hollanda'da erken seçim tarihi belli oldu
İçeriği Görüntüle

Yeni yönetmelik kapsamında, ticari amaçla yolcu veya yük taşıyan sürücülerin mutlaka mesleki yeterlilik belgesi (SRC) sahibi olmaları gerekiyor. Özellikle büyük otobüs kullanan sürücüler için 26 yaşından gün almış olmak şart koşuluyor. Eşya taşımacılığı yapan araçlarda ise başlangıç yaş sınırı belirtilmemiş, ancak üst yaş sınırı 69 olarak tanımlanmış durumda.

Yaş sınırı neden yükseldi?

Pandemi süreci, 2023 Kahramanmaraş depremleri ve Rusya-Ukrayna Savaşı sonrası artan ticaret hacmi, sürücü eğitimlerinde aksamalar yaşanmasına neden oldu. Bu süreçte ortaya çıkan sürücü açığını dengelemek amacıyla, 2021’de üst yaş sınırı geçici olarak 66’dan 69’a yükseltildi. Bu geçici uygulama 31 Aralık 2025’e kadar geçerliliğini koruyacak. Ancak dikkat! 69 yaşından gün alan şoförler, ticari araç kullanma hakkını kaybedecek.

Hedef: Hem güvenlik hem çözüm

Düzenlemenin temel amacı, trafik güvenliğini sağlamak ve sektördeki nitelikli şoför ihtiyacını karşılamak. Bu nedenle 65 yaş üstü şoförlerin 3 yılda bir, 80 yaş üstü şoförlerin ise 2 yılda bir sağlık kontrolü zorunlu hale getirildi. Ayrıca, mesleki yeterlilik belgesi sahiplerinin sağlık ve psikoteknik raporlarını düzenli olarak yenilemeleri gerekiyor.

Sektör kararsız: Yaşlı tecrübe mi, genç enerji mi?

Yeni yaş düzenlemesi sektörde tartışmaları da beraberinde getirdi. Kimi deneyimli sürücüler, sağlık raporuyla çalışmaya devam etmek istediklerini belirtirken; sektör temsilcileri genç ve eğitimli şoförlerin önünü açmanın gerekliliğini savunuyor. 2025 sonrası, daha genç bir sürücü profilinin öne çıkması bekleniyor.

Kaynak: Haber Merkezi