Dün..
“Dolmuşçularla otobüsçülerin el sıkışması”nda, “geçici bir ateşkes sağlandığını, ama anlaşmanın pek mümkün olmadığını” anlattım..
Bugün biraz daha derine ineceğim..
Sonucu baştan söyleyeyim:
“Bu birleşme gayr-ı meşrudur..”
Yani, “yasal” değildir..
Ve..
Büyükşehir Belediyesi, toplu ulaşım esnafını açıkça kandırmaktadır..

Gelin bunu biraz açalım..

Bu birleşme, -dün de dediğim gibi- aslında çok doğru bir iş..
Ama..
Ortada bir sürü “yasal” engeller varken böyle bir birleşme “gösteriş”ten başka bir şey değildir..
Bu birleşme gerçekleşmez ise..
Akaydın diyecek ki:
Biz elimizden geleni yaptık..
Koskoca milletvekili, genel başkanımızın onayı ile bu konuya el attı..
Ama arkadaşlar bunu istemedi..
Ey halk gör bunu..
Bu durumda 100 tane daha otobüs alıyoruz..”

Gelelim “yasal engeller”e..
2918 Sayılı Karayolları Yasası, “toplu taşıma araçları”nı tarif etmiş..
Özetle demiş ki:
“Toplu ulaşım otobüsler ve M plakalı dolmuşlarla yapılır..
Otobüsün tarifi şudur, dolmuşun tarifi şudur..”
Menderes Türel döneminde bu M plakalı araçlar “midibüs” yapıldı..
Dava açıldı..
Dava açıldığında Türel kimseye kızmadı, gücenmedi, tehdit etmedi..
“Hukuk ne derse uyarım, açın davanızı” dedi..
Mahkeme, “bu araçlar toplu taşıma için yasal bir araç değil, kullanamazsınız” dedi..
Ve bunu İdare’ye bildirdi..
Ancak, bu bildirme seçim sonrasında geldi..
Yani Başkan değişmişti..
Mahkeme kararını uygulamak yeni Başkan’a kalmıştı..
Yeni Başkan ne yaptı?
Mahkeme’yi dinlemedi ve bu “yasal olmayan” araçların çalışmasına göz yumdu..
O midibüslerin “otobüs” olabilmesi için belediyenin “ihale” açması gerekiyor..
Siz hiç bu konuda açılmış bir ihale duydunuz mu?

Geçtiğimiz gün yapılan “birleşme” toplantısında..
İşte bu “yasal olmayan araçların” yasal olan halk otobüsleri ile birleşmesinin sağlandığı açıklandı..
Ayrıca..
“Antkart yasal değil” dediler, iptal kararı gelince anında uyguladılar..
Ama..
Midibüslerle ilgili gelen “iptal” kararını uygulamadılar..
Hangisinin yasal olduğuna Akaydın mı karar verecek, adli merciler mi?
Böyle bir “hukuk mantığı” olabilir mi?
Bu, bir binayı temel yerine toprağa oturtmaktır..
3 gün sonra yıkılacağı da aşikardır..

Öte yandan..
Şu anda Antalya yollarında 4 çeşit “toplu ulaşım aracı” çalışıyor..
4 metrelik M plakalı 14 imtiyazlı araç..
7 metrelik “mahkeme tarafından çalışamaz” denilen Isuzu marka araçlar..
9 ve 11 metrelik otobüsler..
Dünyanın hiçbir yerinde böyle bir şey göremezsiniz..
Sanki Türkiye bir “Muz Cumhuriyeti”ymiş gibi, herkes kafasına göre takılamaz..
Bakın Akaydın’ın aldırdığı o kırmızı otobüsler, tam bir toplu taşıma aracı..
Keşke hepsi öyle olsa..
Ama diğerleri..
Yerden yüksekliği, tabanı, içinin yerleşimi, uzunluğu, genişliği gibi özelliklere baktığınızda hiçbiri “yasal” değil..
Akaydın önce bunu çözmek zorunda..

Belli ki.
Akaydın ve ekibi “kendilerini kurtarma” derdinde..
Bence..
Toplu ulaşım esnafı bu “tuzağa” düşmemelidir..