Bir ülkede ulaşımın gelişmesi daha çok o ülkenin gelişmişlik düzeyine bağlıdır. Bu açıdan değerlendirme yapacak olursak Antalya’nın gelişmişlik düzeyi, ulaşımı ile değerlendirilebilir.

Geçtiğimiz günlerde Aksu-EXPO II. Aşama Raylı Sistem Hattı maliyetleri ile ilgili bir yaygara koparılmaya çalışıldı.

Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel’in ilk döneminde de yapıldı bu yaygaralar. Alt geçitleri istemezükçüler, hafif raylı sistemi istemezükçüler… Kısaca hizmet istemezükçüler.

Zaman, geçmişte Antalya’ya taş üstüne taş koymamış olanlara karşı Menderes Türel’i haklı çıkardı.

2009 yılında işletmeye açılan ve 11,1 km uzunluğundaki raylı sistemimiz hem Türkiye’deki hem de dünyadaki raylı sistemeler ile yarışır hale geldi.

Nasıl mı?

Buyurun Türkiye’de ve dünyada kilometre başına taşınan yolcu sayılarına bakalım.

13,5 kilometre raylı sisteme sahip Adana’da, günde 40 bin yolcu taşınıyor. Kilometre başına taşıdığı yolcu sayısı 2 bin 962’dir.

26.5 kilometre raylı sisteme sahip Gaziantep’te, günde 65 bin yolcu taşınıyor. Kilometre başına taşıdığı yolcu sayısı 2 bin 452’dir.

Kemal Kılıçdaroğlu’nun “İzmir’i nasıl yönetiyorsak, Türkiye’yi de öyle yöneteceğiz” dediği  İzmir’de durum nasıl?

(CHP Genel Başkanı Kılıçdaroğlu'nun "Türkiye'yi bura gibi yöneteceğiz" dediği İzmir'de temeli 1994 yılında atılan İzmir metrosu rekor kırarak 20 yılda ancak bitirilebilmişti.)

97,1 kilometre raylı sisteme sahip İzmir’de, günde 310 bin yolcu taşınıyor. Kilometre başına taşıdığı yolcu sayısı 3 bin 192’dir.

Gelelim Antalya’ya…

11.1 kilometre raylı sisteme sahip Antalya’da günde 50 bin yolcu taşınmaktadır. Kilometre başına taşınan yolcu sayısı 4 bin 545’dir.

Antalya’nın, kıyaslama yaptığımız illerin nüfusunun az olmasına rağmen, kilometre başına taşıdığı yolcu sayısı bakımından önde olması, Antalya raylı sisteminin daha yüksek bir değere sahip olduğunu gösterir.

Antalya’yı bir de ABD’nin en büyük 3. kenti Chicago ile kıyaslayalım.

10 milyon civarında nüfusu sahip Chicago’da 165,4 kilometre raylı sistem vardır. Günde 727 bin yolcu taşırlar. Kilometre başına taşıdıkları yolcu sayısı ise Antalya’nın gerisinde 4 bin 404’tür.

Bu veriler Antalya Raylı Sisteminin ne kadar etkin bir biçimde kullanıldığının kanıtıdır.

Hani kilometre başına maliyet hesabı yapıyorsunuz ya! Birde kilometre başına taşınan yolcu sayısında Antalya farkını görün.

Gelelim istemezükçülerin hesabına…

Dünya Hafif Raylı Sistem yatırım maliyeti kilometre başına 13 milyon USD ile 40 milyon USD arasında değişmektedir.

Aksu-EXPO II. Aşama Raylı Sisteminin kilometre maliyeti ne?

13 milyon TL.

Yani kilometre başına yapılan yatırım maliyeti 4 milyon 282 bin USD’dir.

Dünya Hafif Raylı Sistem yatırım maliyeti taban fiyatının 8 milyon 718 bin USD altındadır.

Yazımıza şu fıkrayla son verelim.

Palavracının biri başına topladığı üç beş cahile karşı övünüp duruyormuş:
- İşte ben güçlü ve maharetli bir adamım. Evet ben Halep'te bulunduğum sıralarda altmış arşın uzağa atlamış bir kimseyim!... Nasreddin Hoca da bu sırada oradan geçiyormuş. Palavracının yanına yaklaşıp:
- Yaa demiş demek sen altmış arşın atlarsın. Haydi atla da görelim. Adam hık mık etmiş.
- Ama demiş ben Halep'te atladım. Hoca kızmış:
- Canım demiş, Halep oradaysa arşın burada.