Büyükşehir’den, “Antalya’nın Ulaşım Master Planı” ile ilgili bir açıklama yapıldı..
Diyor ki:
“Büyükşehir Belediyesi iki yıldır üzerinde titizlikle çalıştığı Ulaşım Ana Planı’nı tamamladı..
Uzman ekiplerin bilimsel verilerle hazırladığı plan, Antalya’nın 15-20 yıldaki ulaşım sisteminin nasıl gelişeceğini öngörüyor, atılması gereken adımları ortaya koyuyor..”

Planın “bilimsel verilerle hazırlandığı” konusunda şüphelerim olduğunu, daha önce ifade etmiştim..
“Bugün bunu biraz daha açma” gereği duyuyorum..

Bir Ulaşım Ana Planı’nın “bilimsel verilerle ortaya konabilmesi” için ilk şart, “Çevre Düzeni Planı”nın yapılmasıdır..
Çevre Düzeni Planı yapılmadan ortaya konan va uygulamaya çalışılan Ulaşım Ana Planı, bırakın 15-20 yıllık bir ulaşım sistemini ortaya koymayı, günü bile kurtarmaz..
Çünkü..
Eğer bir kentin 15-20 yıl sonraki “gelişimini” planlamadıysanız, o gelişmeyi bilmeden “bilimsel bir plan”dan da söz etmek mümkün olmaz..

Bu “gerçek” ışığında, Büyükşehir’in “yaptım” dediği Ulaşım Planı’nı sizlere anlatayım..

Çevre Düzeni Planı nedir?
“Dengeli ve sürekli kalkınma amacına uygun olarak ekonomik kararlarla ekolojik kararların bir arada düşünülmesine imkan veren, rasyonel doğal kaynak kullanımını sağlamak üzere kalkınma planları ve varsa bölge planları temel alınarak yapılan ve tarım, turizm, konut, sanayi, ulaşım vb. genel arazi kullanım kararlarını, politika ve stratejilerini belirleyen, bölge veya havza bazında 1/50.000 veya 1/100.000 ölçekte hazırlanan, plan hükümleri ve plan açıklama raporuyla bütün olan üst ölçekli fiziki plandır..”
Buna göre..
Kentin, belki de 50 yıllık gelişmesi gözönüne alınarak, sonradan ortaya çıkacak yeni yerleşim yerleri, yeni açılacak yollar, artan insan sayıları, artan araç sayıları, toplu ulaşım araçları ve bu gibi bütün olgular tespit edilir..
Çok titiz ve uzun çalışmalarla elde edilen sonuçlar bütün STK’larla birlikte değerlendirilir..
Güzergahlar ve alternatif ulaşım imkanları belirlenir..
Sonra trafiğe açılacak ve kapatılacak yollar, güzergahlar ortaya konur..
Daha önce “ulaşım master planı” yapmış tecrübeli bir şirket ile bütün bunlar masaya yatırılır ve “yazılı” hale getirilir..
Ardından belediye meclislerinde gerekli alt imar planı çalışmaları yapılır..
Bütçe belirlenir..
Ve ortaya gerçekten bir “ulaşım master planı” çıkmış olur..

Mustafa Akaydın yönetimindeki Büyükşehir Belediyesi, bunlardan bir tanesini bile yapmadı..
Özellikle Antalya’nın ilgili mesleki ve ekonomik STK’ları, Ulaşım Planı’nı hiç görmedi ve tartışmadı..
Buna rağmen..
Bu Ulaşım Ana Planı nasıl “bilimsel” oluyor ve 15-20 yıllık bir çözüm getiriyor, Hoca çıksın bunu Antalya halkına bir anlatsın..
Ama, laf kalabalığına getirmeden, akılcı-mantıklı-anlaşılabilir bir şekilde anlatsın..
Araç ve yaya sayısını tespit etmekle, kavşaklarda araç ve yaya saymakla, toplu taşıma araçlarına güzergah belirlemekle, tek-çift yön uygulamalarını değiştirmekle “ulaşım master planı” yapılmaz..
Yapılırsa da, “bilimsel ve çözüm getiren bir çalışma” olmaz..

Büyükşehir’in dün yaptığı açıklamada da belirttiği gibi..
“Ulaşım Master Planı”, Hasan Subaşı’nın başkanlığı döneminden bu yana dört defa yapıldı.
Subaşı’dan sonra gelen Bekir Kumbul ve Menderes Türel de birer ulaşım planı yapmışlardı..
Ama hiçbiri uygulanamadı..
Çünkü, o planlar da “Çevre Düzeni Planı yapılmadan” yapılmıştı..
Şimdi Mustafa Akaydın’ın yaptırdığı Ulaşım Ana Planı’nın da öncekilerden hiçbir farkı yok..
Basıt bir mantık kurun..
Önceki başkanların yaptıkları uygulanamadıysa, bu da uygulanamayacaktır..

Büyükşehir Başkanı Akaydın’a ve bu kentin “akil adamlarına” (bir kez daha) diyorum ki:
“Yapmayın, Antalya’nın zamanını boşa harcamayın..
Çevre düzeni planı yapılmadan yapılan bu plan kesinlikle ‘uygulanabilir’ bir plan değil..
Bunu sizler de biliyorsunuz..
Bu nedenle..
Ulaşım Master Planı’nı siyasete kurban etmeyin..
Antalya ile bu kadar oynanmasına izin vermeyin..
Çevre düzeni planı yapılıncaya kadar bu planı gündemden çıkarın, sakın uygulamaya da kalkmayın..
Antalya’yı gerçekten seviyorsanız, yapın bunu..”