Dün Büyükşehir’den “Antalya trafiği akıllanıyor” diye bir “bülten” geldi..
Yazacaklarımı bir okuyun..
Antalya trafiği akıllanıyor mu, deliriyor mu anlayacaksınız..

21 Ocak tarihinde de yazmıştım..
Bugün bir kez daha tekrar edeyim:
Bu “akıllı trafik sistemi” denilen şey, Akaydın’ın Antalyalıyı uyutma taktiklerinden biri..
Köprülü tünelli kavşak yapamayınca, yapılana “gereksiz yatırım” diyor..
2 yıldır bir “Ulaşım Master Planı” yapamıyor..
Kent içi ulaşım kilitleniyor..
“Sürekli geçiş” sağlayacak “kavşak” yapacağına..
“Akıllı sistem getiriyorum, bu daha çağdaş” diyerek ve yasak savma yoluna gidiyor..

Şu sistemi bir anlayalım önce..
Nedir “Akıllı Trafik sistemi”?
Profesör Başkan şöyle tarif ediyor:
“Kavşaklara dört yönü de gözlemleyebilecek yetenekte olan kameralar yerleştirilecek..
Bu kameralar, anlık geçen ve bekleyen araçları sayımını ve hesaplamaları yapacak..
Olası bütün senaryoları değerlendirip, en verimlisini seçerek kavşaklarda trafiği düzenleyecek..
Trafik ışıklarını trafiğin yoğunluğuna göre ayarlayacak kameralar, daha sonra diğer kavşaklarda kurulmuş kameralarla iletişime geçecek..
Sistem sayesinde kameralar adeta birbirleriyle konuşarak, trafiği rahatlatacak yönlendirmeler yapacak..”

Nasıl, kulağa çok hoş geliyor değil mi?
Başkanımız sağolsun her zaman “kulağa hoş gelen” şeyler söylüyor zaten..
Halkkart’ta da öyle yapmamış mıydı?

Akıllı trafik sistemi denilen olayı sanırım anladınız..
Kavşaklarda, hangi yönde araç çok ise, o yönün bekleme süresini kısaltıyor ve yeşili yakıp “yürüyün arkadaşlar” diyor..
Antalya’yı bilmeyen birisi, bu sistemin “trafik akışını rahatlatacağını” söylese aldırmazdım..
Ama, bunu bir “Başkan” söylerse, “durumun vehametini” anlatma gereği duyarım..

Bu akıllı sistemin “çok önemli kavşaklarda” işe yaraması mümkün değil..
Değirmenönü, Sampi, Kırmızıgül, Dedeman, Şirinyalı, Sanayi-2 gibi birkaç kavşakta (şimdilik ve kısa süreli) kullanabilirsin..
Pek faydasının olacağını sanmıyorum, ama “faydalı olur” diyelim..
Ancak..
Laura, Kırcami, Sanayi-1, Toptancı Hal gibi kavşaklarda, hatta Mevlana Kavşağı’nda bu sistem hiçbir işe yaramaz..

Dünyada kabul gören anlayışa göre..
Bir kavşaktan 3 ışık yanıp söndüğünde geçebiliyorsanız, bu “normal” sayılıyor..
Yani..
Sıkışıklık var, ama kabul edilebilir bir sıkışıklık bu..
Antalya’da 4 yönden de bırakın 3 ışıkta geçmeyi, birçok kavşakta 4-5-6 ışık yandığı halde geçilemiyor..
Bunlara “akıllı sistem”i koysan ne fark eder, koymasan ne fark eder..

Her yıl 25 bin civarında aracın trafiğe girdiği bir kentte..
“Kalıcı” sistemler hayata geçirilmek zorundadır..
Antalya’daki bütün kavşakların alt-üst geçitler şeklinde yapılması gerekir..
Yetmediği yerde, yine ilave alt ya da üst yollarla geçişler sağlanmalıdır..
10-15 yıl sonrası hatta çok daha ilerisi düşünülmeli, “hizmetler” buna göre planlanmalıdır..
100. Yıl üzerine yapılan kavşakların ne kadar isabetli bir yatırım olduğunu Antalya çok iyi anladı..
Yine bu gibi çözümler bekliyor, istiyor..