Bugün terörün, savaşın, AB’nin dışına çıkmak istiyorum biraz..
Gençlerimizle ve gençlerimizin yetiştirilmesiyle ilgili araştırmalarda ortaya çıkan sonuçlar üzerine bu yazıyı yazma gereği duyuyorum..
Gelecekte bu ülkeyi onlar yönetecek..
Yapabilirsem, biraz düşünmelerini sağlamak, özellikle hayatımızın çok içinde yer alan hatta hayatımızı çok etkileyen “POP”a dikkat çekmek istiyorum..
…
“POP” KÜLTÜRÜ BUDUR İŞTE
Nedir POP, yani “popüler kültür”?
Bir ülkede düşünme eyleminden söz edilmiyor(sa)..
Sorgulama yokluğu egemen(se)..
İnsanlar Türkçeyi yüz kelimelik bir dille konuşuyor(sa)..
Türkiye'de yaşayan insanlar, kendi topraklarında olan bitenden habersizken, kendi kültürlerini tam anlamıyla tanımıyorken dizi, evlilik, magazin ve benzeri programlar izlenme rekorları kırıyor(sa)..
Herkes kısa yoldan köşeyi dönmeyi düşünüyor; dizilerde, filmlerde izledikleri hayata ulaşmayı hayal ediyor(sa)..
Kapitalizm kendi için üretirken ve gasp ederken, bu amaçla, kitleleri ücretli köle olarak kullanıyor(sa)..
Ve.. İnsanların yüzde doksanı aynı şeyleri düşünüyor, aynı şeyleri beğeniyor, aynı değer yargıları ile yaşıyor(sa)..
İşte bu, “popüler kültür” oluyor..
…
GERÇEK YAŞAMDAN KOPUŞ
Bugün, toplumumuzu peşinde sürükleyen “bu konuyu” biraz anlatalım istedim..
Anlatalım ki; “nereye sürüklendiğinizi” de anlayın..
…
Popüler kültür hayatımızın içine sızmış bir kavram..
Bugün pek çoğumuz hayatımızı popüler kültür ve değerlere göre yaşıyoruz..
Popüler kültürü de “tüketerek” sürekli destekliyoruz..
Ve “gerçek yaşam”la aramıza büyük ve güçlü bir örümcek ağı örülüyor..
Dünyaya radyoların, televizyonların açısından bakıyoruz..
“Ben” olmak çok zorlaştı..
Her şeye “aynı kalıp” egemen..
Birey olmaktan vazgeçtik, bilinçsizliğimizi bile yönetenleri fark edemez duruma geldik..
…
Aslında popülerlik, “kalıcılık ve süreklilik” arayan bir karakter ister..
“Popüler kültür”de ise, sürekli kalıcılıkla değil, sürekli değişimle “süreklilik” aranır..
Örneğin müzik alanında popülerlik, her hafta değişen “top 40” içine girmektir..
Giyimde mevsimlerle değişen modayla gelen güdümlü kültürel yaşamdır..
Yeme ve içmede Pepsi ve Coca Cola, Marlboro ve Kent, Pizza Hut ve Pizza King, McDonalds ve Burger King arasındaki özgür seçim için tüketici kazanma mücadelesidir..
…
“BAŞKALARI”NI YAŞIYORSUNUZ
Popüler kültür, bilinçsizliğin en büyük aracı..
Çünkü hayatımızı eline geçirmiş, güçlü bir araç..
Hayata, başkalarının gözleriyle bakıyoruz..
Dikkat edin..
Kavramlar çarpıtılıyor ya da kavramların içleri boşaltılıyor..
Haberler, haber merkezinin bağlı olduğu şirket ya da holdingin çıkarlarına göre değişiyor..
…
Kitle iletişim araçlarıyla yayılan kültürün bir başka amacı da, “mal mülk edinimi”ni kışkırtmak, “kullan-at” ideolojisini yaymak..
…
“Pop çağı kültürü”nün bir başka yönü de, benzeştiriciliği..
Bunu bireylere çeşitli kimlikler sunarak yapıyor..
Batılılık, doğululuk, milliyetçilik, apolitiklik, çılgınlık vb. gibi.
Bu kimliklerden özellikle milliyetçilik ve apolitiklik, kötü amaçlar için “kullanılacak” duruma getirilir..
Sonuçlarını da görüyorsunuz..
Benzeştirilerek ayrıştırılanlar çatıştırılıyor, gerginlik malzemesi olarak kullanılıyor..
…
BİLİNÇLİ OLMAK İSTER MİSİNİZ?
Şu ana kadar, “popüler kültür”ün en belirgin yanlarına değindim..
Güdülmemek, kandırılmamak, yok olmamak için sanırım “bilinçli olmak” istersiniz..
O halde, egemen güçlerin amaçlarını yerine getiren bir araç olan “pop” konusunu iyi anlamak zorundasınız..
Siyasetçileri de, özellikle gençleri sömüren ve batağa iten müzik dünyasını da iyi izlemelisiniz..
Televizyon ve radyonun cazibesini sorgulamalısınız..
…
Unutmayın, “popüler kültür” sosyolojik ve siyasi alanlarda insanları kullanan bir araçtır..
“Kullanılmak” hoşunuza gidiyor mu?