Antalya şehir içi toplu taşımada ulaşım esnafının ipleri ele almasının üzerinden yaklaşık 10 gün geçti. Artık otobüslerin güzergahları ve sefer sıklıklarını bizzat Antalya Otobüsçüler Esnaf ve Sanatkarlar Odası belirliyor…

Peki mevcut sorunlar çözüldü mü veya çözülme yolunda işaretler var mı?

Bu soruya yanıt vermeden önce sürece bir göz atmakta yarar var…

Malum, turizm kentinde toplu ulaşım yıllardan beri süregelen önemli bir sorun. Bu soruna çözüm olabilecek en radikal değişiklikler bu yılın başında Büyükşehir Belediyesi’nin yeni uygulamaları başlatmasıyla atılmış, öncelikle toplu ulaşımda hizmet veren araçlar 12 metrelik otobüslere dönüştürülmüştü. Yeni uygulamada ‘havuz sistemi’ de getirilerek gelir eşitliği sağlanmış ve duraklarda yolcu kapma kavgalarına son verilmişti. Tabi her yeni sistemde aksaklıkların olması mümkün. Nitekim bunda da küçük çaplı aksaklıklar yaşandı/yaşanıyor…

Bu aksaklıkların en başında gelen ise yetersiz araç sayısı ve güzergah planlamalarındaki dengesizliklerdi. Son zamanlarda bu yöndeki şikayetler had safhaya yükselince Büyükşehir Belediyesi’nin Ulaşım Master Planı ekibine yaptırdığı çalışmada, yeni hatlar eklemek ve sefer sayılarını artırmak suretiyle toplu ulaşımda yeni araç ihtiyacı olduğu ortaya çıkmıştı. Bunun üzerine 200 adet otobüs alınması kararlaştırılmıştı. İşte bu noktada devreye giren Antalya Otobüsçüler Esnaf ve Sanatkarlar Odası yönetimi, Başkan Türel’e, “Siz otobüs almayın, düzenlemeleri biz yapalım ve sorunu çözelim” mealinde bir öneri götürmüştü. Türel de bu öneriyi kabul etmiş ve yaklaşık 10 gün önce otobüsçüler odasının yaptığı yeni düzenleme devreye girmişti…

O günden beri gözlem yapıyorum. Daha önceki birçok yazımda VF01 nolu hat üzerinden örnekleme yapmıştım, yine aynı hat üzerinden yeni uygulamayı değerlendireceğim. Önceki yazılarımı takip edenler bilir, bahsettiğim bu hat sanıyorum Antalya’da sefer sıklığının en fazla olduğu hatlardan birisi. Şöyle ki, birçok hat 15-30 dakikalık sürelerle çalışırken, VF01 2-3 dakikada bir sefer yapıyordu. Yani 10 gün öncesine kadar böyleydi. Şimdilerde ise özellikle akşam saatleri durakta aynı dakika içerisinde 4 adet VF01 gördüğüm bile oldu. ‘Asla böyle bir şey olmaz’ diyen varsa videosunu gösterebilirim. Benim evime giderken kullandığım 33 ve 48 nolu hatlar ise yine aynı zaman aralığı içerisinde yani 30-35 dakikada bir çalışıyor. Güzergah planlamaları UKOME’de iken görüştüğüm bir yetkili, “Eee ne yapalım VF01 hattı yolcunun en yoğun olduğu hat” gibi bir şeyler demişti. Görünen o ki, Otobüsçüler Odası yönetimi de bu hattaki otobüs sayısını biraz daha artırarak ‘kendi sorunlarını’ çözmüş..

Peki vatandaşın sorunları ne olacak? Örneğin 33 ve 48 nolu hatları kullanmak zorunda kalan, o güzergahlarda oturan vatandaşların sorunlarını kim çözecek?

Hep söyledim, söylüyorum; Toplu ulaşım, özel sektör eliyle yapılıyor olsa da bir kamu hizmetidir. Kamu hizmetinde ise kar amacı güdülemez/güdülmemelidir…

Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin bu kentin her köşesinde yaşayanlara eşit şekilde ulaşım hizmeti verme mecburiyeti vardır. Ulaşım esnafı daha fazla para kazanacak diye halk göz ardı edilemez. Şehiriçi ulaşımda ‘araç eksikliği’ söz konusuysa ki, Ulaşım Master ekibi böyle olduğunu raporlamıştır, bu eksiklik en kısa sürede giderilmeli, güzergahlar hakkaniyetli bir şekilde dizayn edilmelidir.