Antalya Ticaret Borsası’nın Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) desteğiyle bu yıl 8’incisini gerçekleştireceği Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX) için hazırlıklar neredeyse tamamlandı. Hatta ATB Başkanı Çandır önderliğindeki bir heyet Ankara’da Bakanları tek tek dolaşarak davetlerini yapmaya da başladı.

 

Bu yıl 13-17 Eylül tarihleri arasında gerçekleştirilecek fuarın ilki 2010’da yapılmış ve 24 bin kişiyi ağırlamıştı. Geçen yıl yapılan 7’inci YÖREX’i ise 155 bin 751 kişi ziyaret etti. Yani aradan geçen sürede ziyaretçi sayısı 5 kattan fazla arttı. Sanırım bu yıl rakam 200 bini filan bulacak.

 

Ülke genelinde de, Antalya’da da yaz kış bir çok fuar açılıyor ama YÖREX bunların hepsini solladı. Çünkü halk bu fuarı sevdi. Çünkü Doğu’dan Batı’ya yüzlerce yöresel ve geleneksel ürüne ev sahipliği yapan YÖREX,  ülke mozaiğini bir çatı altında buluşturuyor. Bununla da kalmıyor aslında her biri ayrı bir marka olan yöresel ürünlerin coğrafi işaret almalarına öncülük ediyor. Nitekim YÖREX’te sergilenen bir çok ürün bugün coğrafi işaret almış veya başvuru aşamasında…

 

Lokal olarak tanınan bir çok ürünümüz bugün birer marka haline geldiyse bunda en büyük pay YÖREX’e ait. Bu ürünlerin kimileri dünya piyasalarında yer bulmaya başladı bile. Üretici hak ettiği kazanca ulaştığı gibi bu ürünler vasıtasıyla ülkemizin reklamı da yapılmış oluyor. Yani dünyanın yıllardır milyarlarca dolar kazandığı yöresel ürünler pazarına kıyısından köşesinden artık biz de girmeye başladık.

 

Bu projenin mimarı, Ali Çandır önderliğindeki Antalya Ticaret Borsası (ATB) yönetimi. Ali Çandır zaten ATB Başkanlığı’na geldiği günden bu yana kent ekonomisine, ülke ekonomisine faydalı önemli icraatlara imza atıyor. YÖREX’ de bunlardan biri. Çandır’ın bu faydalı projeyi hayata geçirdiği ilk yıldan beri hayali ise YÖREX’in yurtdışına açılması. ATB Başkanı Çandır bu yılki YÖREX’in davetini bizzat ilettiği Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci’ye, önümüzdeki yıl fuarı yurtdışında yapmak istediklerini bildirip destek istemiş. Bakan Tüfenkci de ‘her türlü desteğin’ verileceğini belirtmiş.

 

Tabi lafla peynir gemisi yürümüyor…

Bu yurtdışı meselesi daha önce de sık sık gündeme gelmiş ve herkes ‘destek’ açıklaması yapmıştı. Ancak şimdiye kadar bu yönde somut bir adım atıldığını göremedik. Umarım Tünfenkci’nin sözü bir milat olur da destekler soyuttan somuta döner. Çünkü gerçekten de yurtdışı YÖREX’i ATB’nin kendi imkanlarıyla yapması çok mümkün değil. 

‘Devlet desteği’ şart…

Çünkü YÖREX bir Türkiye projesi.

Getirileri tüm ülkeyi kapsıyor. 

EXPO’ya sahip çıkan zihniyetin aynı hassasiyeti YÖREX’e de göstermesi lazım. Sırf ülkemizin yurt dışındaki imajını düzeltmek adına milyarlarca liralık tanıtım kampanyaları yapılıyor olmasına rağmen alınan sonuç ortada.

Oysa YÖREX’e verilecek destekle ciddi anlamda tanıtım yapılabilir. Ayrıca yöresel ürünlerimizin dünya pazarlarına açılmasıyla ülke ekonomisine sağlayacağı katkıyı da unutmamak gerek.