Gerek e-ticaret sitelerinden, gerekse sokaktaki mağazalardan bir ürün almadan önce İnternet’e girip ürünler hakkında bilgi edinmeye çalışıyorsanız yalnız değilsiniz. Tüketicilerin önemli bir kısmı artık İnternet üzerinden ürünlerin özelliklerini, fiyatlarını ve benzer ürünleri araştırmadan alışveriş tercihinde bulunmuyor. Bu durum özellikle elektronik ve beyaz eşya alışverişlerinde daha da önem kazanıyor.

Tüketiciler ayrıca e-ticaret sitelerinde yer alan ürün ve sitenin müşteri hizmetlerine yönelik yorumlara da oldukça önem veriyorlar. Bu konuda ulusal ve uluslararası bazda gerçekleştirilen çok sayıda akademik çalışmanın yanı sıra araştırma şirketleri tarafından yayınlanan raporlar zaman zaman ilginç bulgularla karşımıza çıkıyor. Örneğin, dünya çapında gerçekleştirilen güncel bir araştırma sonuçlarına göre tüketicilerin yüzde doksanı alışveriş öncesi e-ticaret sitelerinde yer alan yorumlara göz atıyor olmasına rağmen bunların yüzde doksan beşi bu yorumlara şüphe ile yaklaşıyor. Bu verilerden de anlaşıldığı üzere tüketici yorumlarının yanıltıcı olabileceğine dair inanç oldukça yüksek olmasına rağmen tüketiciler yine de genel bir kanı oluşturabilmek için bu yorumları inceliyor.

Tüketiciler üzerinde bu olumsuz kanının oluşması elbette şaşırtıcı değil. Çünkü gerçekten de dünya çapında bazı işletmelerin kendi sitelerinde pozitif yorumlar yazmak üzere çalışanlar istihdam ettiğine dair haberler uzun yıllardır biliniyor. Bunun da ötesinde rakip firmaları ve ürünlerini karalamak üzere sahte yorumlar yazılmasını teşvik eden işletmeler bile söz konusu. Örneğin, burada ismini yazmak istemediğim akıllı telefon sektörünün amirallerinden sayılan bir firmanın 3 yıl önce bir rakibini karalamak üzere Tayvan’da e-ticaret sitelerine 4 binden fazla negatif yorum yaptırdığı ortaya çıkınca 340 bin $ ceza ödemek zorunda kalmıştı.  

Bu bağlamda bu yıl içerisinde Amazon, kendi sitesi bünyesinde ticaret yapan işletmelerden sahte tüketici yorumları ekleyenleri takip ederek onlarla olan ticari sözleşmesini iptal etmeye başladı. Benzer bir şekilde TripAdvisor sitesi otelleri rakiplerine yönelik olumsuz yorumlar yapmamaları konusunda uyarılarda bulunuyor.

Ülkemizde de bazı web sitelerinde benzer durumların söz konusu olduğunu yorumlara bakarak rahatlıkla anlayabilirsiniz. Onun için sadece sitelerde yer alan yorumları değil, forum sitelerinde yer alan yorumlar ile şikayet sitelerinde yer alan bilgileri de incelemek ürün/hizmet ve işletmeler hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olabilmenizi sağlayabilecektir.

Sevgiyle Kalın!