Günümüzün endüstriyel dünyasında kirlilik, gezegenimizin yaban hayatı ve hatta kendi sağlığımız için gerçek bir tehdit oluşturuyor. Okyanusta yüzen 5 trilyondan fazla plastik parçası ve dipte 250 bin ton plastik var. Kirlilik, 100 milyondan fazla insanı etkilemekte ve astım, bronşit ve hatta kanser gibi hastalıklara yakalanma riskini büyük ölçüde artırabilmekte.
Tüm Dünyada da plastik atıkların neden olduğu kirlilik çok önemli ve endişe verici bir konu çünkü her gün yüz binlerce tonun üzerinde plastik atık üretilmekte. Plastik, çöplük alanlarını ele geçirmekte ve tüm ülkelerde ciddi çevresel kaygılara yol açmaktadır.
Neyse ki, Hindistan'da kimya profesörü olan Dr. Rajagopalan Vasudevan, torbalardan, bardaklardan ve hatta plastik köpüklerden kaynaklanan plastik atıkları geri dönüştürmek için bir alternatif geliştirdi. İşlem, emisyonları önlemek için kıyılmış plastiği düşük ısıda eritmekten ibaret. Daha sonra bu eriğik, yollarda kullanılan asfalt karışımına eklenecek olan çakıl ve taşları ince bir şekilde kaplamak için kullanımakta. İşlem, yeniden kullanılamayan plastiğe ikinci bir hayat vermekle kalmıyor, aynı zamanda yolları geleneksel yollardan %60 daha güçlü hale getirerek yol bakımını daha az maliyetli ve daha az zaman alıcı hale getiriyor. Ayrıca, petrolden elde edilen viskoz bir karışım olan ve parçalanmış plastikten daha pahalı olan bitüme olan ihtiyacı yüzde 15'e varan oranlarda düşürerek inşaat maliyetini de düşürüyor.
2002 yılında, bu yöntemi kullanan ilk yol Chennai, Jambulingam Caddesi'nde inşa edildi. Sık sık yoğun trafik, sürekli yağmurlar ve hatta seller nedeniyle yıpranan yol, zorlu koşullara karşı direndi. Geleneksel yollardan daha az aşınma belirtisi geliştirerek daha dirençli olduğunu kanıtladı. Hindistan'ın her yerinde 11'den fazla eyalette 5000 km'den fazla yolun bu şekilde inşa edilmiş olmasının nedeni budur .
Hollandalı girişim "VolkerWessels" tarafından geliştirilen "PlasticRoads" adlı proje, asfalta alternatif olarak yollara yerleştirilen plastik atıklardan yapılan lego benzeri bloklardan oluşuyor. Girişim, yalnızca başka türlü kullanılamayan plastiği geri dönüştürmekle kalmıyor, aynı zamanda asfalt üretimi ve döşenmesinden kaynaklanan CO2 emisyonlarını da azaltıyor. "PlasticRoads" aynı zamanda, blok döşeme süreci normal asfalta göre önemli ölçüde daha kısa olduğundan, yol yapım ve bakımındaki lojistik süreçleri iyileştirmeyi de hedefliyor. Ayrıca, blokların boş olan içleri, kabloların ve boruların altlarına döşenmesine olanak tanıyarak, potansiyel olarak yeni kazı ihtiyacını ve kentsel iyileştirmeler sırasında neden olunan rahatsızlıkları azaltıyor. Bu gelecek vaat eden girişim, şimdiden Total'in polimer birimi ve Wavin gibi sektördeki önemli oyuncuların dikkatini çekti. Bununla birlikte, şiddetli yağmur veya kar gibi zorlu hava koşullarında bile Avrupa güvenlik gereksinimlerini karşıladığını kanıtlaması gerektiğinden, proje deneme aşamasındadır.
Öte yandan Toby McCartney isimli İskoç mühendis, geleneksel asfalt yollara karşı; patentli ve daha çevre dostu bir çözüm geliştirdi. Bu çözüm İngiltere ve Avrupa güvenlik standartları tarafından onaylış olmakla birlikte, McCartney; Hindistan'ın yollarında plastik atık kullanma girişiminden ilham aldı. Şirketi MacRebur, geleneksel yollarda bitüm ihtiyacını neredeyse ortadan kaldıran MR6 adlı bir malzeme geliştirdi . Bunu yapmak için, çöplüklere giden plastik atığın plastik peletler oluşturmak için kullanıldığı bir süreç geliştirdi. Bu geri dönüştürülmüş dolgu malzemesi daha sonra çakıla ve çok az miktarda bitüme eklenerek çevreye daha az zarar veren daha uzun ömürlü yollar oluşturdu.Yeni süreç, geleneksel olan asfalt yöntemine son derece benzemekle birlikte ve yeni bir ekipman gerekmiyor. Yeni MR6 isimli malzeme, araçlarda lastik dönme direncini azaltarak daha az yakıt tüketimine yol açtığından, potansiyel olarak yakıt ekonomisini artırabilen daha güçlü yollar sunmaktadır.
Neyse ki, gezegenimizdeki kirliliği durdurma ve sürdürülebilirliği iyileştirme çabaları sonuç veriyor gibi görünüyor ve yakında gelişigüzel plastik atık üretimi ve aşırı yakıt kullanımının neden olduğu olumsuz etkileri, yaklaşık 40 milyar kilometrelik yolları yenileyerek azaltabiliriz.
Haftaya görüşmek üzere...