Geride bıraktığımız 2018 sezonunda 130 milyonun üzerinde Çinli turist yurtdışına seyahat gerçekleştirmiş.
Ve bu seyahatlerde yaklaşık 258 milyar dolar harcamış.
Çinli turistler geçen yıl kişi başı 3 bin 49 dolar ile dünyanın en çok para harcayan turistleri olmuş…
Peki biz bu ağız sulandıran büyük pastadan ne kadar nemalanabilmişiz?
2016'da 167 bin 570, 2017'de ise 247 bin 277 Çinli turist tatil tercihini ülkemizden yana kullanmış. Antalya adına ‘rekorlar yılı’ olarak ilan ettiğimiz geçen yıl ise 'Türkiye Turizm Yılı' ilan edilmesine rağmen Çin Halk Cumhuriyeti'nden gelen ziyaretçi sayısı yüzde 59,38'lik artışla 394 bin 109'a ulaşmıştı.
Artış umut verici olsa da hala çok yetersiz…
Son yıllarda Türkiye ve Çin arasındaki başta ticaret ve teknoloji olmak üzere birçok alandaki ilişkilerin hızla ilerlemesi Türk turizminin Çin pazarından hak ettiği payı alması yolunda son derece önemli.
Türkiye turizminin kısa vadedeki hedefi 2020’ye kadar Çinli turist sayısını 1 milyona ulaştırmak. Bu yönde önemli çalışmalar da yapılıyor. Örneğin, tanıtım için geleneksel yöntemlerin dışında farklı bir yol denendi. Takipçi sayısı toplamda 800 milyonu bulan Çinli sanatçılar, gazeteciler, müzeciler ve sosyal medya ünlüleri Türkiye'de ağırlandı. Bu uygulama sanırım bu yıl da devam edecek. Türkiye'yi bizzat Çinlilerin anlatması, Çinli tatilcilerin ilgisini artırdı. Tabi yapılacak daha çok şey var. Mesela Çinlilerin beslenme alışkanlıkları, kültürleri bizden çok farklı. Dolayısıyla onlara hitap edecek yeme-içme mekanlarının sayısı artırılmalı. Çin-Türkiye arasında karşılıklı uçak sefer sayıları artırılmalı. Tarihi ve kültürel bağlarımız olan Çin’den 130 milyon tatilcinin en azından 1 milyonunu ülkemize getiremiyorsak bu ya beceriksizliğimizden ya da bilinçaltımıza kazınmış olan ‘uzak ülke’ kavramından kaynaklanıyordur. Beceriksizliğimizi beceriye, uzağı da yakına dönüştürmeliyiz..
Bu kapsamda Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın 2 Temmuz’da gerçekleştireceği Çin gezisini de önemsiyorum. Çünkü bu ziyaret ile ilişkiler yeni bir ivme kazanacaktır. Yeni anlaşmalar imzalanacak, farklı anlaşmalara da zemin hazırlanacaktır. Bu ziyaret hem ülkemizin popülaritesinin artmasına katkı sağlayacak hem de Çinli turistin seyahat tercihlerinde Türkiye'yi ön plana çıkaracaktır.
Rus turist sayısı giderek artıyor. Avrupa pazarında genel anlamda öyle büyük bir sıkıntı görünmüyor. Bunlar tamam ancak 2019 yılında yeni rekorlar bekliyorsak mevcut pazarlara yenilerini eklemek gerek. Bu pazarlar içerisinde önümüzde duran ve en çok iştah kabartanı ise hiç şüphe yok ki Çin. Dolayısıyla tarih ve kültür aşığı Çinli tatilcileri Türkiye’ye şu ya da bu şekilde çekmemiz gerekiyor. Dünyanın en çok para harcayan tatilcilerini çekebilirsek ancak o belirlediğimiz 70 milyon turist, 70 milyar dolar gelir hedefine ulaşabiliriz…
İyi haftalar…