Geçen yıl 9’uncusu gerçekleştirilen Türkiye’nin ilk yöresel ürünler fuarı YÖREX’le ilgili köşe yazımı, “10’uncu YÖREX’i heyecanla bekliyorum” diye bitirmiştim. O heyecanı bugünlerde çok daha yoğun bir şekilde yaşıyorum. Çünkü 10’uncu YÖREX için hazırlıklar başladı ve hızla devam ediyor.
Kazanımlarını dikkate alacak olursak Antalya Ticaret Borsası’nın bu kente ve bu ülkeye kazandırdığı bana göre en önemli fuarlardan bir tanesi. Önemli çünkü binlerce yıllık geçmişleri olan yöresel ürünlerimizin gün yüzüne çıkarılmasında, birer marka haline gelip ulusal ve uluslararası piyasada hak ettikleri yeri almasında YÖREX’in rolü ve katkısı son derece büyük. Günümüzde ‘Yöresel Ürün Marketleri’ trendi başlamışsa, yöresel ürün pazarlayan e-ticaret siteleri pıtırak gibi çoğalmışsa bunda en büyük pay sahibi kesinlikle YÖREX’tir…
Hep söyledim, bin kez daha söylemekten imtina etmem; YÖREX ‘sadece bir fuar’ değil…
Binlerce yıllık Anadolu kültürünün bir araya geldiği, harmanlandığı bir ortam.
Bir felsefe, bir yaşam biçimi...
Biri biterken sonraki yıl yapılacak olanı iple çekiyoruz. Yolunu dört gözle bekliyoruz. Çünkü YÖREX’te özlemlerimiz, kavuşmalarımız var. YÖREX’te buram buram kokan Anadolu var…
Bundan yaklaşık 10 yıl önce ‘Kriz varsa çare de var’ mottosundan hareketle projelendirilen YÖREX aradan geçen bu sürede üstlendiği misyonu layıkıyla yerine getirdi. YÖREX’le birlikte unutulmaya yüz tutmuş, sadece bulundukları bölgelerde lokal olarak tanınan ve tüketilen yöresel ürünlerin üretimi ve tüketimi ülke geneline yayıldı, hatta uluslararası piyasaya çıktı. Ülke genelinde çok sayıda yöresel ürün marketleri açıldı, yöresel ürünlere yönelik e-ticaret siteleri kuruldu. Yöresel ürün içerikli sergi, il günleri ve panayırlar düzenlenmeye başlandı. Yöresel ürünler farkındalığının ve yaygınlığının artırılmasıyla bu ürünlerin haklarının korunması için yasal mevzuat oluşturulması sağlandı. TOBB’un Uluslararası Coğrafi İşaretler Ağı’na (OriGIn) üyeliği gerçekleşti. Sadece yöresinde ünlenmiş ürünlerin ulusal düzeyde tanınırlığı sağlandı. Kamu, STK, üniversite ve özel sektörün coğrafi işaretlere olan ilgisi arttı.
YÖREX’le birlikte coğrafi işaretli ürün sayısı 110’dan 429’a, coğrafi işaret başvuru sayısı 160’dan 415’e çıktı. Oda ve borsaların yöresel ürünler ve coğrafi işaret konusunda iletişimleri gelişti ve tecrübe paylaşımlarında bulunmaları sağlandı. Akademik çalışmaların sayısı arttı. 9 yılda 3 binin üzerinde katılımcı ve 1 milyon civarında ziyaretçinin katıldığı YÖREX’te toplam 77 il ve KKTC’nin yöresel ürünleri sergilendi ve ticarete konu edildi. Oda/borsalar, kalkınma ajansları ve diğer kurumlara; yöresel ürünler ve coğrafi işaretlerin önemine yönelik bilgilendirme toplantıları düzenlendi. 7 uluslararası, 2 ulusal, 10 bölgesel seminer düzenlendi. Oda/borsalar ve kalkınma ajanslarına coğrafi işaret başvuru süreci ve denetimine yönelik ücretsiz danışmanlık ve rehberlik hizmeti sunuldu. Antalya’da oda/borsalarla gerçekleştirilen Coğrafi İşaret Çalışma Grubu ile 5 adet coğrafi işaret Antalya’ya kazandırıldı. Yöresel ürün üreticilerinin; zincir market ve oteller ile yüz yüze ticari bağlantı kurmaları sağlandı. Kadın üreticilere kooperatifleşme eğitimi verildi. Yöresel ürünlerin markalaşmasına yönelik eğitimler düzenlendi.
Niye en önemli fuar dediğimi anladınız mı?