Ekseriyet YÖREX adıyla tanıyor. Açık adı; Yöresel Ürünler Fuarı. Antalya Ticaret Borsası’nın ‘üretici-cevval’ başkanı Ali Çandır önderliğinde 2010 yılında 42 il ve 24 bin 609 ziyaretçiyle ilki düzenlenen YÖREX’in 9’uncusu geride bıraktığımız 2018’de yapıldı. 72 il ve KKTC’ye ev sahipliği yapan YÖREX’in geçen yılki ziyaretçi sayısı 207 bin 483 oldu. Yani 9 yılda ziyaretçi sayısı neredeyse 10 kata yakın arttı.
Üretildiği veya yetiştirildiği yörenin adıyla anılan tarım ürünleri, gıda ürünleri, el sanatı ve sanayi ürünlerini ulusal ve küresel ölçekte tanıtmak amacıyla düzenlenen bir organizasyondu YÖREX. Amaçları; Yöresel ürünlerin ticarileşme süreçlerini desteklemek, markalaşmayı sağlamak, ürünlerin katma değerini arttırmak, yöresel ürünleri üreten işletmelerin ekonomik kapasitelerini geliştirmek, ürünleri kamuoyuna mal etmek, ürünlerin, iç pazarda baskınlık kuran ithal ürünler arasında eriyip gitmesine engel olmak, yerel pazarlarda sıkışıp kalmış yöresel ürünlerimizin, daha geniş pazarlarda değer bulmasına yardımcı olmak, yöresinin adını almış ve bu özelliği ile tescillenmiş ürünlerin ulusal ve küresel pazarlardaki değerini artırmak, şöresinin adını almış, ancak tescillenmemiş ürünleri, coğrafi işaretler başta olmak üzere benzeri belgelendirmeler ile tescillenmesini teşvik etmek, yöresel ürünlerin odağında yöresel değerlerin ve kültürel unsurlarımızın fuar süresince etkileşimini ve paylaşımını sağlamak ve yöresel ürünlerin ticari değerleri ile hacmini yükselterek, yöredeki istihdamı geliştirmek ve tersine göçü arttırmak sıralanıyordu.
Peki aradan geçen 9 yıllık sürede bu misyonunu yerine getirebildi mi bir bakalım…
Aslında 9 yılda ziyaretçi sayısında ulaşılan rakamlar bile YÖREX’in nasıl doğru bir proje olduğunun en büyük göstergesi. YÖREX günümüzde ülke genelinde veya yöresel düzenlene fuarlar arasında en çok sevilen fuar olmasının yanında, misyonuna uygun olarak ülkemizde yöresel ürünlerde ciddi bir farkındalık yarattı. 2010 yılından itibaren ilk 8 yılda (geçen yıl hariç) 222 yöresel ürün coğrafi işaret ile tescil ettirildi. Bu süreçte coğrafi işaretli ürün sayısı 371’e ulaştı. Yani coğrafi işaretli ürün sayısının yüzde 60’ı YÖREX sonrası tescillendi. Başvuru aşamasındaki ürün sayısı ise (yüzde 90’ından fazlası yine YÖREX sonrası olmak üzere) 409’u buldu. Keza 500 civarında ürün üzerinde ise çalışmalar sürüyor…
YÖREX’in katkıları yöresel ürün piyasası veya genel ifadeyle tarımla da sınırlı değil. Turizme, ticarete katkılarını da göz ardı etmemek lazım. ATSO Başkanı Davut Çetin, geçen yılki fuarın açılışında yaptığı konuşmada bu yanına dikkat çekmiş ve “Fuar sadece yöresel ürünlerin tanıtımına değil, turizme de katkı sunuyor. Fuar döneminde Antalya ekonomisi ciddi katkı alıyor” demişti. Katılmamak mümkün değil. YÖREX`in artık önemli bir marka haline geldi. Defalarca bu köşede dile getirdim. Bu fuarın kent ve ülke ekonomisine çok büyük katkılar sağladığını, son yıllarda gerçekleştirilen ‘en faydalı’ organizasyon olduğunu defaten ifade ettim. Böyle bir proje alkışlanmalı, ödüllendirilmeliydi. Nitekim ödüllendirildi…
Türkiye’nin ilk ve tek yöresel ürünler fuarı YÖREX, bu yıl ilk kez düzenlenen Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ‘Oda ve Borsa Proje Yarışması’nda 123 proje arasında Jüri Özel Ödülü’ne layık görüldü. Ödülü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, projenin mimarı, önderi ATB Başkanı Ali Çandır’a bizzat verdi. Bence daha fazlasını da hak ediyordu ama neyse. Bu başlangıç olsun. Ben YÖREX’in daha bir çok mecrada ödüllendirileceğine, taçlandırılacağına yürekten inanıyorum. Ve bir kez daha başta mimarı/önderi Ali Çandır olmak üzere emeği, katkısı, desteği olan her kişi, kurum ve kuruluşa yürekten teşekkür ediyorum. Bu kentin bir yaşayanı, bu ülkenin bir vatandaşı olarak hepsini ayakta alkışlıyorum…
İyi haftalar...