Geçtiğimiz yıllarda ‘Sosyal Ağlarda Veri Güvenliği’ ile ilgili verdiğim seminerlerde odak noktalarımdan birisini oluşturan Facebook’un kişisel veri güvenliği açısından İnternet korsanlarından bile agresif tavırlar sergilediğini ifade etmekten çekinmiyordum. Seminerlerin başında kullandığım ‘Eğer bir ürün size ücretsiz sunuluyorsa asıl ürün siz olabilirsiniz’ uyarısı konusunda verdiğim örneklerden birisi de yaklaşık 2,5 yıl önce Facebook tarafından 19 milyar Dolar’a satın alınan WhatsApp idi.
O yıllarda yaklaşık 250 milyon kullanıcısı olan ve basit sohbet özelliğinden başka bir fonksiyona sahip olmayan WhatsApp uygulamasının cazip özelliklerinin başında reklam almaması geliyordu. Tek geliri ikinci yıldan itibaren uygulamayı kullanmaya devam eden kullanıcılardan aldığı 1$ (ki bu rakam çoğu kullanıcıdan alınmıyordu bile) olan WhatsApp’ı Facebook gibi kendi Messenger sohbet uygulamasına sahip bir dünya devi neden satın almış olabilirdi?
O dönemde Google’ın egemen olduğu online reklam piyasasından pay almaya çalışan Facebook yüz tanıma özelliğinin yanı sıra can alıcı diğer demografik unsurlara da ulaşabilme ihtiyacı içindeydi. O yüzden de 250 milyon kişinin telefon numarası Facebook açısından bulunmaz bir nimet olarak görülüyordu. Facebook WhatsApp şirketine 19 milyar Dolar ödeyerek aslında 250 milyon kişinin telefon rehberini de satın almıştı.
Geçtiğimiz 2,5 yıl içerisinde planlarını gün ışığına çıkarmayan Facebook WhatsApp’ı geliştirme çabaları üzerinde odaklandı. Sesli arama ve mesajların şifrelenmesi özelliği gibi bir dizi yeniliği tanıştırdıktan sonra WhatsApp’ı tamamen ücretsiz hale getiren şirket kullanıcı sayısının da dörde katlanarak 1 milyara ulaşmasını sağlamayı başardı.
Nihayet geçtiğimiz günlerde yapılan bir açıklama ile kişilerin telefon numaraları başta olmak üzere bir dizi demografik bilgisinin hizmet kalitesini arttırma açısından ana şirket olan Facebook ile paylaşılacağı açıklandı. Bu amaçla Facebook tarafından WhatsApp ve diğer platformlarda sunulan reklam ve diğer katma değer hizmetlerinin iyileştirilmesinin amaçlandığı ifade edilirken kullanıcı verilerinin hiçbir şekilde üçüncü parti reklam verenler ile paylaşılmayacağı ifade edildi.
Bu noktada verilerinin güvenliği konusunda endişeye düşen kullanıcıların yapabileceği neler var diye sorarsanız kişisel verilerinize zaten yıllardır bu şirketler tarafından erişildiğini bilmenizi isterim. Yine de eğer WhatsApp profil bilgileriniz ve telefon numaranızın Facebook ile paylaşılmasını istemiyorsanız güncelleme sonrası yeni kullanım sözleşmesini onaylamanız istendiğinde metnin devamını okuyarak verilerinizin Facebook ile paylaşılmasına izin verdiğinize dair onayı kaldırmanız yeterli olabilir... Şimdilik elbette!
Sevgiyle Kalın...