Başkan Böcek, geçtiğimiz Meclis toplantısında trafik sıkışıklığı ile ilgili olarak şunu söylemişti.
“Sıkışan kavşaklara manuel olarak müdahale ediyorlar.
Örneği Sağlık İl Müdürlüğü önündeki kavşakta ışıkta bekleyen araç sayısı 25’i geçtiyse o kırmızı ışık arkadaşlarımızın bir tuşuyla yeşile dönüyor.”
Sanırım Başkanı Ulaşım A.Ş’de çalışan yetkililer ciddi olarak yanıltıyorlar.
Örnek verdiği kavşakta değil 25, 150 araç biriktikten sonra, üstelik normal sürede ışık yeşile geçiyor.
Sadece bu kavşakta değil Uncalı, Samanyolu Pastanesi, Sampi Kavşağı, Sanayi Karakolu Kavşağı, Otogar Kavşağı, Antalyaspor Kavşağı ve birçok kavşakta Başkanın dediği gibi manuel müdahale yoktur.
Her 25 araç biriktiğinde ışık yeşile falan döndürülmüyor…
Aslında Başkanın dediği uygulama yapıldığında trafikte sıkışıklık bir nebze olsun rahatlar ama bu uygulanmıyor, daha kötüsü uygulanmak istense de bunu yapabilmenin teknik imkanı yok gibi…
Dört yol kavşağının her bir kolunda kırmızı ışık yandığında bekleme süresi içinde o kolda yoğun araç birikmesi oluyor.
25 araç sonrasında müdahale edip yeşil ışık yakılsa bu kez diğer kollarda olağanüstü araç birikiyor.
Yani bu yöntem fiziki olarak mümkün değil.
Öyleyse ne yapılmalı?
Birkaç uzmanla görüştüm ve onların basitçe üç önerisi var:
Toplu ulaşım araçlarının sayısı, konforu, hızı artırılarak cazip hale getirilirse özel araç sayısında azalma sağlanabilir. Bu da trafikte nisbi rahatlama sağlar.
Kavşaklara alt ve üst geçitler yapılmalı, böylece trafik ışıkları kaldırılarak araçların akışında süreklilik kazandırılır.
Metro ve raylı sistemlerle kentin merkezi ağlarla örülmesi uzun vadeli bir çözümdür. Ama bu gerçekleştirilirse Antalya’da en az 50 yıl trafikte bugünküne benzer bir sıkışıklık yaşanmaz.
Bu üç önerinin uygulanması imkansız değil.
Metro ve raylı sistem uzun vadeli yatırımlardır ama kesin çözüm sağlanmasında en önemli yatırımdır…
Yeni yolların açılması, ya da mevcut yolların şeritlerinin artırılması kamulaştırma olarak büyük finansman gerektirir.
Bu finansman kavşaklara alt ve üst geçit yapılmasında kullanılabilir.
Kimi yerlerde bazı tali kavşaklar kapatılarak tek yol uygulamasına geçilebilir.
Böylece trafikteki akış yavaş da olsa nisbi olarak kesintisiz akar…
Örneğin, Samanyolu Pastanesi önünde ışık var.
Nedeni, yolun solundan Turgut Reis Caddesine yol verilmesidir.
Bu geçiş kapatılır ve dönüş Güllük Kavşağından verilirse trafik ışığı da kaldırılır ve böylece 100. Yıl Bulvarında trafik akışında ciddi bir hızlanma yaşanabilir.
Buna benzer birçok tali kavşağın kapatılarak tek yol istikametinde trafik düzenlemesi ile tedrici olarak tarfik akışında rahatlama sağlanması imkanı vardır…